Adviezen en leefregels

Voorkom beschadigingen van de huid                                                                         <Terug>
Via wondjes kunnen bacteriën het lichaam binnendringen. Hierdoor kunnen ontstekingen ontstaan, waardoor de lymfaanmaak zal toenemen.
Adviezen:
• Vermijd bloedprikken of injecties aan de geopereerde/ aangedane zijde.
• Draag bij klussen waarbij u risico van huidbeschadiging oploopt beschermende handschoenen (indien oedeem in de arm). Bijvoorbeeld bij werk in huis en tuin.
• Gebruik bij het ontharen liever geen scheermesjes en wees alert op irritaties van de huid door ontharingscrèmes.
• Voorkom insectenbeten en krab insectenbeten niet open.
• Vermijd zonverbranding.
• Wees voorzichtig met huisdieren (pas op voor krabben en beten).

Voorkom overmatige inspanning/ overbelasting
Door teveel of te lang bewegen en te zwaar of te lang te tillen, ontstaan in de spieren veel afvalstoffen. Om deze afvalstoffen weer te kunnen afvoeren, wordt extra lymfevocht aangemaakt.
Adviezen:
• Vermijd het tillen van zware voorwerpen en het dragen van zware tassen (indien oedeem in de arm aanwezig is).
• Laat uw arm niet de hele tijd hangen tijdens bijvoorbeeld wandelingen (indien oedeem in de arm aanwezig is).
• Lichte inspanning waarbij u lang in een zelfde lichaamshouding zit (zoals computerwerk en breien) kunt u beste onderbreken met pauzes.
• Zoek balans tussen inspanning en rust, neem regelmatig pauzes en verdeel lichamelijke inspanning over de dag.
• Vermijd sporten waarbij u onbeheerste of abrupte bewegingen maakt, zoals bij volleybal. Wanneer u tennist of golf speelt, doet u dit dan rustig en beheerst.

Blijf in beweging
Door pijn of angst om te bewegen is het mogelijk dat u te weinig beweegt en zelfs ontziet. Als u de spieren te weinig aanspant, vermindert het spierpomp mechanisme en wordt de afvoer van het lymfevocht beperkt. Blijf zoveel mogelijk normaal bewegen en licht sporten om onderbelasting te voorkomen.

Let op temperatuur
Langdurig verblijf in extreme koude of warme ruimten en/of het ondergaan van grote temperatuurverschillen veroorzaken een toename van lymfevocht.
Adviezen:
• Wees voorzichtig met heet baden, douchen en saunabezoek.
• Nooit met het aangedane lidmaat in de zon gaan liggen.
• Afwassen kan al een grote warmteprikkel zijn. Draag tijdens het afwassen handschoenen (indien oedeem in de arm aanwezig is).
• Draag bij koud weer handschoenen (indien oedeem in de arm aanwezig is).

Voorkom afknelling
Afknellende voorwerpen belemmeren de afvoer van het lymfe.
Adviezen:
• Vermijd bloeddruk meten aan de geopereerde arm (indien oedeem in de arm aanwezig is).
• Vermijd het dragen van knellende kleding, zoals bh-bandjes, mouwophouders, sokken en strakke schoenen. Indien kleding afknelt, kun je dit oplossen door bijvoorbeeld een opgevouwen zakdoek of een stukje rubber onder de knellende plek te doen, zodat de druk beter verdeeld wordt.
• Draag geen zware rugzak (indien oedeem in de arm of op de romp aanwezig is).
• Niet te lang zitten met de knieën boven de enkels of met de voeten onder de stoel (indien oedeem in het been). Hierdoor wordt de lymfafvoer in de knieholte afgekneld.
• Bevorder de afvoer van lymfvocht
• Merkt u dat de arm, schouder of been na bepaalde activiteiten iets dikker wordt, stijver aanvoelt, pijnlijk of rood is dan kunt u het volgende doen:
• Uw arm of been ontspannen hoog leggen.
• Als u gaat slapen uw arm of been op een kussen leggen.
• De arm of het been regelmatig licht bewegen.

Onderstaande oefeningen doen na overleg met de behandelend therapeut.

Oefening arm:
Elke oefening rustig/ langzaam uitvoeren en 10 keer herhalen! Doe deze oefeningen meerdere keren op een dag en maak een keuze uit enkele oefeningen!
• Draai grote cirkels met gestrekte armen vanuit de schouders, draai bijvoorbeeld voorwaarts, achterwaarts, voorlangs omhoog en zijwaarts omlaag en andersom.
• Buig en strek de ellebogen.
• Draai de onderarm met handpalm naar beneden naar boven (alsof men een lamp in draait).
• Draai rondjes met de polsen links- en rechtsom.
• Maak en vuist en spreid vervolgens de vingers.

Oefening been:
Elke oefening rustig/ langzaam uitvoeren en 10 keer herhalen! Doe deze oefeningen meerdere keren op een dag en maak een keuze uit enkele oefeningen!
• Zwaai het been naar voor en naar achter.
• Buig en strek het been.
• Draai rondjes met de enkels links- en rechtsom.
• Buig en spreid de tenen.